SMK DATUK
PANGLIMA ABDULLAH
RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN (RPT)
MATEMATIK TAMBAHAN TINGKATAN 5
1.0
JANJANG
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
JAN
|
1
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep janjang aritmetik
|
1.1
Mengenal pasti ciri-ciri janjang aritmetik.
1.2
Menentukan sama ada jujukan yang diberi merupakan janjang aritmetik.
1.3 Menentukan dengan menggunakan rumus:
a) sebutan tertentu dalam sesuatu janjang
aritmetik,
b) bilangan sebutan dalam sesuatu janjang
aritmetik
1.4 Mencari:
a) hasil tambah n sebutan
pertama bagi
sesuatu janjang aritmetik,
b) hasil tambah beberapa sebutan tertentu
yang berturutan bagi
sesuatu janjang aritmetik,
c) nilai n, apabila hasil tambah n sebutan
pertama bagi sesuatu
janjang aritmetik diberi
1.5 Menyelesaikan masalah yang melibatkan
janjang aritmetik
|
Mulakan
dengan jujukan nombor untuk memperkenalkan janjang aritmetik dan janjang
geometri.
Libatkan
contoh dalam bentuk
algebra.
Libatkan
penggunaan rumus
Libatkan
masalah berkaitan situasi kehidupan seharian.
| ||||||||
2
|
2.
Memahami dan menggunakan konsep janjang geometri
|
2.1
Mengenalpasti ciri-ciri janjang geometri.
2.2
Menentukan sama ada jujukan yang diberi merupakan janjang geometri.
2.3
Menentukan dengan menggunakan rumus:
a) sebutan
tertentu dalam sesuatu janjang geometri,
b)
bilangan sebutan dalam sesuatu janjang geometri .
2.4
Mencari:
a) hasil tambah n sebutan pertama
dalam sesuatu janjang geometri, b) hasil tambah beberapa sebutan tertentu
yang berturutan dalam sesuatu janjang geometri,
c)
nilai n, apabila hasil tambah n sebutan pertama bagi sesuatu
janjang geometri diberi.
|
Termasuk
contoh berbentuk algebra
| |||||||||
3
|
2.5
Mencari :
a)
hasil tambah hingga ketakterhinggaan bagi sesuatu janjang geometri,
b) sebutan pertama atau nisbah sepunya
apabila hasil tambah hingga ketakterhinggaan sesuatu janjang geometri diberi.
2.6
Menyelesaikan masalah yang melibatkan janjang geometri.
| |||||||||||
2.0 HUKUM LINEAR
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
JAN
|
4
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep garis lurus penyuaian terbaik
|
|
Hadkan
data kepada hubungan linear antara dua pembolehubah.
| ||||||||
FEB
|
5
|
2.
Mengaplikasikan hukum linear kepada hubungan tak linear
|
2.1
Menukarkan hubungan tak linear kepada bentuk linear.
2.2
Menentukan nilai-nilai pemalar bagi hubungan tak linear apabila diberi:
a)
garis lurus penyuaian terbaik;
b)
data.
2.3
Memperoleh maklumat daripada:
a)
garis lurus penyuaian terbaik;
b)
persamaan garis lurus penyuaian terbaik
| |||||||||
3.0 PEMBEZAAN
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
FEB
|
6
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep kecerunan bagi sesuatu lengkung dan
pembezaan.
|
1.1
Menentukan nilai sesuatu fungsi apabila pembolehubahnya menghampiri suatu
nilai tertentu.
1.2
Mencari kecerunan perentas yang menghubungkan dua
titik pada sesuatu lengkung.
1.3
Mencari terbitan pertama sesuatu fungsiy = f(x) sebagai kecerunan
tangen kepada graf tersebut.
1.4
Mencari terbitan pertama bagi polinomial dengan
menggunakan
prinsip pertama.
1.5 Mendeduksikan rumus terbitan pertama bagi
fungsi y =axn secara
aruhan
|
Idea
had sesuatu fungsi boleh diilustrasikan melalui graf.
Konsep
terbitan pertama sesuatu fungsi diterangkan sebagai tangen kepada sesuatu
lengkung dan boleh diilustrasikan melalui graf.
| ||||||||
7
|
CUTI
TAHUN BARU CINA
| |||||||||||
8
|
2.
Memahami dan
menggunakan konsep
terbitan pertama bagi fungsi
polinomial untu menyelesaikan masalah.
|
2.1
Menentukan terbitan pertama bagi fungsi y
=axn
dengan
menggunakan rumus.
2.2
Menentukan nilai terbitan pertama bagi fungsi y =axn
untuk nilai x yang diberi.
| ||||||||||
9
|
2.3
Menentukan terbitan pertama bagi sesuatu fungsi yang melibatkan:
a)
penambahan, atau
b)
penolakan
sebutan-sebutan
algebra.
2.4
Menentukan terbitan pertama hasil darab dua
polinomial
2.5
Menentukan terbitan pertama hasil bahagi dua polinomial
2.6
Menentukan terbitan pertama fungsi gubahan menggunakan petua rantai.
2.7
Menentukan kecerunan tangen kepada sesuatu lengkung pada suatu titik.
2.8
Menentukan persamaan tangen kepada sesuatu lengkung pada suatu titik.
2.9
Menentukan persamaan normal kepada sesuatu lengkung pada suatu titik.
| |||||||||||
MAC
|
10
|
3.
Memahami dan menggunakan konsep nilai
maksimum dan nilai minimum untuk
menyelesaikan masalah.
|
3.1
Menentukan titik pusingan pada suatu lengkung.
3.2
Menentukan sama ada sesuatu titik pusingan adalah titik maksimum atau titik
minimum.
3.3
Menyelesaikan masalah yang melibatkan nilai maksimum atau nilai minimum .
|
Tegaskan
penggunaan terbitan pertama bagi
menentukan
titik pusingan.
Tidak
termasuk titik lengkok balas.
Terhad
kepada dua pembolehubah sahaja.
| ||||||||
11
|
4.
Memahami dan
menggunakan
konsep kadar
perubahan
untuk
menyelesaikan masalah.
5.
Memahami dan
menggunakan
konsep
perubahan
kecil dan
penghampiran
untuk
menyelesaikan masalah.
6.
Memahami dan
menggunakan
konsep
terbitan
kedua untuk
menyelesaikan masalah
|
4.1
Menentukan kadar perubahan bagi kuantiti yang
terhubung.
5.1
Menentukan perubahan kecil untuk sesuatu kuantiti
5.2
Menentukan nilai hampir dengan menggunakan pembezaan.
6.1
Menentukan terbitan kedua bagi fungsi
y = f(x)
6.2
Menentukan sama ada titik pusingan sesuatu lengkung adalah maksimum atau
minimum dengan menggunakan terbitan kedua.
| ||||||||||
12
|
PRA
UJIAN 1 / UJIAN TOPIKAL 1
| |||||||||||
4.0
PENGAMIRAN
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
APRIL
|
13
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep kamiran tak tentu.
|
1.1
Menentukan kamiran melalui proses mencari songsangan kepada pembezaan.
1.2
Menentukan kamiran axndengan keadaan a ialah pemalar dan n
ialah integer, n .
1.3
Menentukan kamiran bagi ungkapan algebra.
1.4 Mencari pemalar bagi pengamiran, c ,
dalam kamiran tak tentu. 1.5 Menentukan persamaan lengkung daripada fungsi
kecerunan.
1.6
Menentukan kamiran dengan menggunakan penggantian bagi ungkapan berbentuk , dengan
keadaan a dan b ialah pemalar, n integer dan n .
| |||||||||
2.
Memahami dan menggunakan konsep kamiran tentu.
|
2.1 Mencari nilai kamiran tentu bagi ungkapan algebra
2.2 Mencari luas di bawah
sesuatu lengkung sebagai had bagi hasil tambah luas
2.3 Menentukan luas di bawah sesuatu lengkung dengan menggunakan
rumus.
2.4 Mencari isipadu
janaan apabila sesuatu rantau yang dibatasi oleh suatu lengkung dikisarkan
sepenuhnya pada:
a) paksi-x,
b) paksi- y
sebagai had bagi hasil tambah
isipadu.
2.5 Menentukan isipadu janaan dengan
menggunakan rumus.
|
Libatkan
Rumus tidak perlu diterbitkan.
Terhad kepada satu lengkung.
Rumus tidak perlu diterbitkan.
Terhad kepada isipadu janaan daripada
kisaran pada paksi-x atau paksi-y.
| ||||||||||
5.0
VEKTOR
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
APRIL
|
14
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep vektor
|
1.1
Membezakan antara kuantiti vektor dan kuantiti skalar.
1.2 Melukis dan melabel tembereng garis
berarah untuk mewakili sesuatu vektor.
1.3 Menentukan magnitud dan arah vektor yang
diwakili oleh tembereng garis berarah. 1.4 Menentukan sama ada dua vektor
adalah sama.
1.5
Mendarab vektor dengan skalar.
1.6
Menentukan sama ada dua vektor adalah selari.
| |||||||||
2.
Memahami dan menggunakan konsep penambahan dan penolakan vector.
|
2.1
Menentukan vektor paduan bagi dua vektor selari.
2.2 Menentukan vektor paduan bagi dua vektor
yang tidak selari dengan menggunakan:
a) hukum segitiga,
b)
hukum segiempat selari.
2.3
Menentukan vektor paduan bagi tiga atau lebih vektor dengan menggunakan hukum
poligon.
2.4 Menentukan hasil penolakan dua vektor
yang
a)
selari,
b)
tidak selari.
2.5
Mewakilkan suatu vektor sebagai gabungan vektor-vektor yang lain.
2.6
Menyelesaikan masalah yang melibatkan penambahan dan penolakan vektor.
|
Tegaskan
:
| ||||||||||
15
|
3.
Memahami dan menggunakan vector dalam satah Cartesan.
|
3.1
Mengungkapkan vektor dalam bentuk
a)
Xi + yj
b)
[]
3.2 Menentukan magnitud sesuatu vektor.
3.3 Menentukan vektor unit dalam arah vektor yang diberikan.
3.4 Menentukan hasil tambah dua atau lebih
vektor.
3.5
Menentukan hasil penolakan antara dua vektor.
3.6 Menentukan hasil darab sesuatu vektor dengan
scalar
. 3.7 Melaksanakan operasi gabungan ke atas
beberapa vektor.
3.8 Menyelesaikan masalah yang melibatkan vektor.
| ||||||||||
6.0
PENGATUR CARAAN LINEAR
| ||||||||||||
APRIL
|
16
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep graf
ketaksamaan linear
|
1.1
Mengenal pasti dan melorek rantau
yang
memuaskan suatu ketaksamaan
linear
pada graf.
1.2
Mencari satu ketaksamaan linear yang
mentakrifkan
suatu rantau berlorek.
1.3
Melorek suatu rantau yang memenuhi
beberapa
ketaksamaan linear pada graf.
1.4
Mencari beberapa ketaksamaan linear
yang
mentakrifkan suatu rantau berlorek.
|
Tegaskan
penggunaan garis penuh dan garis
putus-putus.
Terhad
kepada rantau yang ditakrifkan oleh tidak lebih
daripada
tiga ketaksamaan
linear
(tidak termasuk paksi-x
dan paksi-y)
| ||||||||
MEI
|
17
|
2.
Memahami dan menggunakan konsep pengaturcaraan linear.
|
2.1
Menyelesaikan masalah
pengaturcaraan
linear dengan:
a)
menulis ketaksamaan dan
persamaan
yang menghuraikan
sesuatu
situasi,
b)
melorek rantau untuk penyelesaian
tersaur,
c)
menentukan dan melukis fungsi
objektif
ax +by =k , dengan keadaan a,b dan k ialah pemalar,
d)
menentukan nilai optimum bagi
fungsi objektif secara graf
|
Nilai
optimum merujuk kepada
nilai
maksimum atau minimum.
Libatkan
penggunaan bucubucu untuk mencari nilai optimum.
| ||||||||
18 & 19
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
| |||||||||||
20
|
KERJA
PROJEK
| |||||||||||
7.0
FUNGSI TRIGONOMETRI
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
JUN
|
21
|
1.
Memahami konsep sudut positif dan sudut negatif dalam darjah dan radian
|
1.1
Mewakilkan sudut dalam satah Cartesan yang melebihi atau radian untuk :
a)
sudut positif
b)
sudut negatif
| |||||||||
2.
Memahami dan menggunakan enam fungsi trigonometri bagi sebarang sudut.
|
2.1
Mentakrifkan sinus, kosinus dan tangen bagi sebarang sudut dalam satah
Cartesan. 2.2 Mentakrifkan kotangen ,sekan dan kosekan bagi sebarang sudut
dalam satah Cartesan.
2.3
Mencari nilai enam fungsi trigonometri bagi sebarang sudut.
2.4
Menyelesaikan persamaan trigonometri
|
Gunakan
bulatan untuk menentukan tanda bagi nisbah trigonometri
Tegaskan
penggunaan segitiga untuk mencari nisbah trigonometri bagi sudut-sudut khas 30o, 45o dan 60o
| ||||||||||
22
|
3.
Memahami dan menggunakan graf fungsi sinus, kosinus dan tangen
|
3.1
Melukis dan melakar graf bagi fungsi
trigonometri
a)
b)
c)
dengan
keadaan a, b dan c ialah pemalar dan b˃0
3.2 Menentukan bilangan penyelesaian bagi
persamaan trigonometri dengan menggunakan lakaran graf.
3.3 Menyelesaikan persamaan trigonometri
dengan menggunakan graf-graf yang telah dilukis.
|
Gunakan
sudut-sudut dalam
a) darjah
b)
radian, dalam sebutan π
Tegaskan ciri-ciri graf sinus, kosinus dan
tangen. Termasuk fungsi trigonometri yang melibatkan modulus.
Tidak termasuk gabungan bagi fungsi
trigonometri
| |||||||||
4.
Memahami dan menggunakan identity asas.
|
4.1
membuktikan identity asas :
a)
b)
c)
4.2
Membuktikan identiti trigonometri menggunakan identiti asas.
4.3
Menyelesaikan persamaan trigonometri dengan menggunakan identiti asas.
|
Identiti
asas juga dikenali sebagai identiti Pithagoras.
Libatkan
hasil pembelajaran 2.1dan 2.2.
| ||||||||||
8.0
PILIH ATUR DAN GABUNGAN
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
JUN
|
23
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep pilih atur
|
1.1 Menentukan bilangan cara melakukan peristiwa berturut-turut
dengan menggunakan petua pendaraban.
1.2 Menentukan bilangan pilih atur
bagi n objek yang
berlainan.
1.3 Menentukan bilangan pilih atur bagi n objek yang berlainan apabila r objek dipilih pada sesuatu masa.
1.4 Menentukan bilangan pilih atur n objek yang berlainan dengan syarat tertentu.
1.5 Menentukan bilangan pilih atur
bagi n objek yang
berlainan apabila r objek dipilih pada sesuatu masa dengan syarat tertentu.
| |||||||||
2.
Memahami dan menggunakan konsep gabungan
|
2.1
Menentukan bilangan gabungan r objek dipilih
daripada n objek yang berlainan
2.2
Menentukan bilangan gabungan r objek daripada n objek yang berlainan dengan
syarat tertentu.
| |||||||||||
9.0
KEBARANGKALIAN MUDAH
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
JULAI
|
24
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep
kebarangkalian.
|
1.1
Menghuraikan ruang sampel bagi sesuatu eksperimen.
1.2 Menentukan bilangan kesudahan bagi
sesuatu peristiwa.
1.3 Menentukan kebarangkalian bagi sesuatu
peristiwa.
1.4
Menentukan kebarangkalian bagi dua peristiwa:
a) A atau B berlaku,
b)
A dan B berlaku.
| |||||||||
2.
Memahami dan menggunakan konsep kebarangkalian bagi peristiwa saling ekslusif
|
2.1
Menentukan sama ada dua peristiwa adalah saling ekslusif
2.2
Menentukan kebarangkalian bagi dua atau lebih peristiwa yang saling ekslusif.
|
Libatkan
peristiwa yang saling ekslusif dan peristiwa habisan.
| ||||||||||
3.
Memahami dan menggunakan konsep kebarangkalian bagi peristiwa tak bersandar.
|
3.
1 Menentukan sama ada dua peristiwa adalah tak bersandar.
3.2
Menentukan kebarangkalian bagi dua peristiwa tak bersandar.
3.3
Menentukan kebarangkalian bagi tiga peristiwa tak bersandar.
|
Libatkan
gambarajah pokok.
| ||||||||||
10.0
TABURAN KEBARANGKALIAN
| ||||||||||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
| ||||||||
JULAI
|
25
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep taburan binomial.
|
1.1
Menyenaraikan semua nilai yang
mungkin
bagi suatu pembolehubah
rawak
diskret.
1.2
Menentukan kebarangkalian bagi
sesuatu
peristiwa dalam suatu taburan
binomial.
1.3
Memplot graf taburan binomial.
1.4
Menentukan min, varians dan sisihan
piawai
bagi suatu taburan binomial.
1.5
Menyelesaikan masalah yang
melibatkan taburan binomial.
|
Libatkan
ciri-ciri percubaan
Bernoulli.
Rumus
bagi hasil pembelajaran
1.2 & 1.4 tidak perlu diterbitkan.
| ||||||||
2.
Memahami dan menggunakan konsep taburan normal.
|
2.1
Menghuraikan pembolehubah rawak
selanjar
dengan menggunakan
tatatanda
set.
2.2
Mencari kebarangkalian bagi skor-Z
untuk taburan normal piawai.
2.3
Menukarkan pembolehubah rawak bagi
taburan
normal, X, kepada pembolehubah piawai, Z.
2.4
Mewakilkan kebarangkalian sesuatu
peristiwa
dengan menggunakan tatatanda set.
2.5
Menentukan kebarangkalian sesuatu
peristiwa.
2.6
Menyelesaikan masalah melibatkan
taburan normal.
|
Bincangkan
ciri-ciri bagi:
a)
graf taburan normal,
b)
graf taburan normal piawai.
Z dikenali sebagai
pembolehubah piawai.
| ||||||||||
OGOS
|
26 -28
29
|
ULANGKAJI
BERFOKUS SPM
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 2
| ||||||||||
SEPT
|
30 - 32
|
ULANGKAJI
BERFOKUS SPM
| ||||||||||
33 & 34
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM
| |||||||||||
OKT
|
35 - 40
|
ULANGKAJI
BERFOKUS SPM
| ||||||||||
NOV
|
41
|
PEPERIKSAAN
SPM
| ||||||||||
42
|
CUTI
AKHIR TAHUN
|
TicerEila@smkdpa-2013
No comments:
Post a Comment