SMK DATUK
PANGLIMA ABDULLAH
RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN (RPT) 2013
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
JAN
|
1
|
1. Memahami konsep
hubungan.
|
1.1 Mewakilkan
sesuatu hubungan menggunakan :
a) gambar rajah
anak panah
b) pasangan
bertertib
c) graf
1.2 Mengenal
pasti domain, kodomain, objek, imej dan
julat
bagi sesuatu
hubungan.
1.3 Mengkelaskan sesuatu hubungan yang ditunjukkan
dalam rajah
pemetaan sebagai hubungan:
satu
kepada satu,
banyak
kepada
satu,
satu kepada banyak
atau banyak
kepada banyak.
|
Bincangkan
idea
set dan
perkenalkan tatatanda set.
|
2
|
2. Memahami konsep
fungsi.
3. Memahami konsep fungsi gubahan
|
2.1 Mengenal pasti
fungsi sebagai sejenis hubungan
khas.
2.2 Mengungkapkan
sesuatu fungsi dengan
menggunakan tatatanda fungsi.
2.3 Menentukan domain, julat, objek
dan imej
sesuatu fungsi.
2.4`
Menentukan imej sesuatu fungsi
apabila objek diberi dan sebaliknya.
3.1 Menentukan gubahan
dua fungsi.
3.2 Menentukan
imej sesuatu
fungsi gubahan apabila objek
diberi dan sebaliknya.
3.3 Menentukan satu fungsi berkaitan
apabila fungsi gubahan
dan salah
satu fungsinya diberi.
|
Wakilkan fungsi
menggunakan gambar rajah anak panah, pasangan
bertertib atau
graf.
Terhad kepada fungsi algebra
|
|
3
|
4.
Memahami konsep fungsi songsang
|
4.1 Mencari objek melalui pemetaan
songsang apabila imej dan fungsinya diberi.
4.2 Menentukan fungsi songsang
secara
algebra.
4.3 Menentukan dan
menyatakan syarat
untuk kewujudan fungsi songsang.
|
|
|
2.0 PERSAMAAN KUADRATIK
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
JAN
|
4
|
1.
Memahami konsep persamaan kuadratik dan punca-puncanya.
|
1.1 Mengenal pasti
persamaan
kuadratik dan mengungkapkannya dalam bentuk am.
1.2 Menentukan
sama ada
nilai
yang diberi adalah
punca suatu persamaan kuadratik melalui
kaedah:
a) penggantian,
b) pemerinyuan.
1.3 Menentukan punca-punca
persamaan
kuadratik dengan
kaedah
cuba jaya.
|
Soalan
untuk 1.2(b) diberi dalam bentuk
(x + a) (x + b) = 0 ;
a
dan b adalah nilai berangka.
|
FEB
|
5
|
2.
Memahami konsep persamaan kuadratik.
3.
Memahami dan menggunakan syarat-syarat untuk persamaan kuadratikmempunyai ;
a)dua
punca berbeza
b)dua
punca sama
c)tiada
punca.
|
2.1 Menentukan punca-punca
satu persamaan kuadratik secara:
a) pemfaktoran,
b) penyempurnaan kuasa dua,
c) penggunaan rumus
2.2 Membentuk persamaan kuadratik daripada punca-punca
yang diberi.
3.1 Menentukan jenis punca
sesuatu
persamaan
kuadratik daripada
nilai b 2 - 4ac .
3.2 Menyelesaikan masalah
yang melibatkan
b 2 - 4ac
dalam persamaan
kuadratik untuk:
a) mencari suatu nilai
yang tidak diketahui; dan
b) menerbitkan
suatu hubungan.
|
b 2 - 4ac > 0
b 2 - 4ac = 0
b 2 - 4ac < 0
Terangkan bahawa “tiada punca” bermaksud “tiada punca nyata”.
|
3.0 FUNGSI KUADRATIK
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
FEB
|
6
|
1.Memahami
konsep fungsi kuadratik dan grafnya.
|
1.1 Mengenal pasti fungsi kuadratik.
1.2 Memplotkan graf fungsi kuadratik dengan:
a) jadual yang diberi,
b) membina jadual berdasarkan
fungsi yang diberi.
1.3 Mengenal pasti bentuk graf bagi fungsi kuadratik.
1.4 Menghubungkaitkan
kedudukan graf fungsi kuadratik dengan
jenis punca
persamaan f(x) = 0.
|
Bincangkan
kes-kes
a > 0
dan a < 0 bagi
f(x) = ax2 + bx + c.
|
7
|
CUTI
TAHUN BARU CINA
|
|||
8
|
2.
Mencari nilai maksimum dan nilai minimum fungsi kuadratik.
|
2.1
Menentukan nilai maksimum atau nilai minimum dengan kaedah penyempurnaan
kuasa dua.
|
|
|
9
|
3.
Melakar graf fungsi kudratik.
4.
Memahami dan menggunakan konsep ketaksamaan kuadratik.
|
3.1
Melakar graf fungsi kuadratik dengan mencari titik maksimum dan titik minimum
4.1
Menentukan julat nilai x yang memenuhi sesuatu ketaksamaan kuadratik.
|
Tegaskan penandaan titik maksimum atau titik minimum
dan titik-titik lain pada
graf
atau dengan
mencari paksi
simetri dan pintasan-y. Tentukan
titik-titik lain
dengan mencari pintasan- x (jika wujud).
|
|
4.0 PERSAMAAN SERENTAK
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
MAC
|
10 & 11`
|
1.
Menyelesaikan persamaan serentak dalam dua anu: satu persamaan linear dan
satu persamaan tak linear.
|
1.1 Menyelesaikan
persamaan
serentak melalui
kaedah penggantian.
1.2 Menyelesaikan
persamaan
serentak
yang melibatkan situasi kehidupan
seharian.
|
Terhad kepada persamaan tak linear darjah kedua sahaja.`
|
12
|
PRA
UJIAN 1 / UJIAN TOPIKAL 1
|
|||
5.0
STATISTIK
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
APRIL
|
13
|
1.
Memahami dan
menggunakan konsep
sukatan kecenderungan
memusat untuk
menyelesaikan masalah.
|
1.1 Mengira min untuk data tak terkumpul.
1.2 Menentukan mod untuk data tak terkumpul.
1.3 Menentukan median untuk data tak terkumpul.
1.4 Menentukan
kelas mod
daripada jadual taburan
kekerapan bagi data
terkumpul.
1.5 Mencari nilai mod daripada
histogram.
1.6 Mengira min bagi data terkumpul.
1.7 Mengira median daripada jadual taburan
kekerapan longgokan bagi data terkumpul.
1.8 Menganggar median
bagi data terkumpul
daripada ogif.
`.9 Menentukan kesan
ke atas mod,
median dan min
untuk sesuatu set data apabila:
a) setiap
data
ditukar secara
seragam.
b) wujud
nilai ekstrim.
c) sesuatu
data
ditambahkan atau
dikeluarkan.
1.10 Menentukan
sukatan kecenderungan
memusat
yang paling sesuai untuk data
yang diberikan.
|
Bincang data terkumpul dan
data
tak terkumpul.
Libatkan hanya
kes selang kelas yang
seragam sahaja.
rumus median tidak perlu
diterbitkan.
Ogif dikenali juga sebagai lengkung
kekerapan longgokan.
|
APRIL
|
14
15
|
2.
Memahami dan menggunakan konsep sukatan serakan untuk menyelesaikan masalah.
|
2.1 Mencari
julat bagi
data
tak terkumpul.
2.2 Mencari
julat antara kuartil
bagi data tak
terkumpul.
2.3 Mencari julat bagi data terkumpul.
2.4 Mencari
julat antara kuartil
bagi data terkumpul
daripada jadual
kekerapan longgokan.
2.5 Menentukan julat antara
kuartil bagi data terkumpul
daripada ogif.
2.6 Menentukan varians bagi:
a) data tak terkumpul
b) data terkumpul
2.7 Menentukan
sisihan piawai bagi:
a) data tak terkumpul
b) data terkumpul
2.8 Menentukan kesan
ke atas julat, julat antara kuartil, varians dan sisihan
piawai untuk sesuatu
set data apabila:
a) setiap data ditukar secara seragam.
b) wujud
nilai ekstrim.
c) sesuatu data dimasukkan atau
dikeluarkan.
2.9 Membandingkan kecenderungan
memusat dan
serakan
antara dua
set data.
|
Tentukan kuartil pertama dan
kuartil ketiga dengan menggunakan
prinsip pertama.
Tegaskan perbandingan
antara dua
set data berdasarkan sukatan
kecenderungan memusat
sahaja tidak mencukupi.
|
6.0
NOMBOR INDEKS
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
APRIL
|
16
|
1.Memahami
dan menggunakan konsep nombor indeks untuk menyelesaikan masalah.
|
1.1 Menghitung
nombor indeks.
1.2 Menghitung indeks
harga.
1.3 Mencari Q0 atau Q1 apabila maklumat yang berkaitan diberi.
|
Terangkan nombor indeks.
Q0 = kuantiti pada masa asas
Q1 = kuantiti pada masa tertentu
|
MEI
|
17
|
2.
Memahami dan menggunakan konsep indeks gubahan untuk menyelesaikan masalah.
|
2.1 Menghitung indeks gubahan.
2.2 Mencari nombor indeks
atau pemberat apabila maklumat yang
berkaitan diberi.
2.3 Menyelesaikan masalah
yang melibatkan nombor indeks
dan indeks
gubahan.
|
Terangkan pemberat dan indeks
gubahan.
|
18 & 19
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
|||
20
|
JUBLI
EMAS
|
|||
7.0
INDEKS DAN LOGARITMA
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
JUN
|
21
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep indeks
dan hokum indeks untuk menyelesaikan masalah.
2.
Memahami dan menggunakan konsep
logaritma dan hukum logaritma untuk menyelesaikan masalah.
|
1.1 Mencari nilai
bagi sesuatu
nombor yang diungkapkan
dalam bentuk
a) indeks
integer,
b) indeks
pecahan.
1.2 Mencari nilai hasil darab, hasil bahagi atau
kuasa untuk nombor dalam bentuk indeks
dengan menggunakan hukum indeks.
1.3 Mempermudahkan ungkapan algebra dengan
menggunakan hukum indeks.
2.1 Mengungkapkan persamaan
dalam bentuk indeks
kepada bentuk logaritma dan
sebaliknya.
2.2Mencari logaritma sesuatu
nombor.
2.3 Mencari logaritma sesuatu nombor dengan
menggunakan hukum logaritma.
2.4 Meringkaskan ungkapan logaritma kepada
bentuk termudah.
|
|
22
|
3.Memahami dan
menggunakan penukaran
asas logaritma untuk menyelesaikan masalah.
4.Menyelesaikan
persamaan
yang melibatkan indeks dan
logaritma.
|
3.1Mencari
logaritma sesuatu nombor dengan
menukar asas logaritma kepada asas yang
sesuai.
3.2Menyelesaikan masalah yang melibatkan penukaran
asas dan hukum logaritma.
4.1Menyelesaikan
persamaan
yang melibatkan
indeks.
4.2Menyelesaikan
persamaan
yang melibatkan
logaritma.
|
Terhad kepada persamaan
indeks dan
logaritma
yang menghasilkan satu
penyelesaian sahaja.
Selesaikan persamaan
yang melibatkan indeks
melalui:
a) perbandingan indeks
dan asas,
b) penggunaan
logaritma.
|
|
8.0
SUKATAN MEMBULAT
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
JUN
|
23
|
1.
Memahami konsep radian.
2.
Memahami dan menggunakan konsep panjang lengkok suatu bulatan untuk
menyelesaikan masalah.
|
1.1
menukarkan ukuran dalam radian kepada darjah dan sebaliknya.
2.1 Menentukan:
a)panjang lengkok
b)
jejari
c)sudut tercangkum di pusat bulatan berdasarkan maklumat yang
diberi.
2.2Mencari perimeter tembereng
suatu bulatan.
2.3 Menyelesaikan masalah
yang melibatkan panjang
lengkok.
|
|
24
|
3.
Memahami dan menggunakan konsep luas sector suatu bulatan untuk menyelesaikan
masalah.
|
3.1Menentukan:
a) luas sektor,
b) jejari,
c) sudut tercangkum di pusat bulatan
berdasarkan
maklumat yang diberi.
3.2 Mencari luas tembereng suatu
bulatan.
3.3 Menyelesaikan masalah
yang melibatkan luas sektor.
|
|
|
9.0
PENYELESAIAN SEGITIGA
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
JULAI
|
25
|
1.
Memahami dan menggunakan konsep bagi petua sinus untuk menyelesaikan masalah.
|
1.1Mengesahkan petua
sinus.
1.2Menggunakan petua
sinus untuk mencari sisi atau
sudut yang
tidak diketahui bagi
suatu segitiga.
1.3Mencari sisi atau
sudut yang
tidak diketahui bagi
suatu segitiga yang melibatkan kes berambiguiti.
1.4Menyelesaikan masalah yang melibatkan petua
sinus.
|
Libatkan
segitiga bersudut cakah
|
26
|
2.Memahami dan menggunakan
konsep bagi petua
kosinus untuk
menyelesaikan masalah.
3. Memahami dan menggunakan rumus bagi luas
segitiga untuk menyelesaikan masalah.
|
2.1Mengesahkan petua
kosinus.
2.2Menggunakan petua
kosinus untuk mencari sisi
atau sudut yang tidak diketahui bagi sesuatu
segitiga.
2.3Menyelesaikan masalah
yang melibatkan petua
kosinus.
2.4Menyelesaikan masalah yang melibatkan petua
sinus dan petua
kosinus.
3.1Mencari
luas segitiga dengan menggunakan
1
rumus ab sin C atau setara.
2
3.2Menyelesaikan masalah yang melibatkan objek
tiga dimensi.
|
Libatkan
segitiga bersudut cakah
|
|
27
|
UJIAN
TOPIKAL 2
|
|||
10.0
GEOMETRI KOORDINAT
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
JULAI
|
28
|
1.
Mencari jarak di antara dua titik.
2.
Memahami konsep tembereng garis.
|
1.1
Mencari jarak di antara dua titik dengan menggunakan rumus.
2.1
Mencari titik tengah di antara dua titik.
2.2
Mencari koordinat yang membahagikan sesuatu tembereng garis dengan nisbah m:n
|
|
OGOS
|
29
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
||
|
30
|
3.
Mencari luas polygon
4.
Memahami dan menggunakan konsep persamaan garis lurus.
|
3.1Mencari luas suatu
segitiga
berasaskan luas bentuk-bentuk geometri tertentu.
3.2Mencari luas segitiga denganmenggunakan rumus.
3.3Mencari luas sisi empat dengan
menggunakan rumus.
4.1Menentukan pintasan-x dan pintasan-y suatu garis lurus.
4.2Mencari kecerunan
suatu garis lurus yang melalui
dua titik.
4.3Mencari kecerunan suatu
garis lurus dengan menggunakan
pintasan-x dan pintasan-y.
4.4Mencari persamaan
garis lurus apabila
diberi:
a) kecerunan
dan satu titik, b) titik-titk,
c) pintasan-x dan pintasan-y.
4.5Mencari kecerunan, pintasan-x dan pintasan-y suatu garis lurus yang
persamaannya
diberi.
4.6Menukarkan
persamaan
garis lurus kepada bentuk am.
4.7 Mencari koordinat titik persilangan dua
garis lurus.
|
|
31
|
5.
Memahami dan menggunakan konsep garis lurus selari dan garis lurus serenjang.
6.
Memahami dan menggunakan konsep persamaan lokus yang melibatkan jarak di
antara dua titik.
|
5.1Menentukan
sama ada
dua garis lurus adalah
selari apabila kecerunan
kedua-dua garis lurus
diketahui dan
sebaliknya.
5.2Mencari persamaan garis lurus yang melalui satu
titik tertentu dan
selari dengan
garis lurus yang diberi.
5.3Menentukan
sama ada
dua garis lurus adalah
serenjang apabila kecerunan kedua-dua garis lurus diketahui
dan sebaliknya.
5.4Menentukan persamaan
garis lurus yang melalui satu titik tertentu dan
berserenjang dengan
garis lurus yang diberi.
5.5Menyelesaikan masalah yang melibatkan
persamaan
garis lurus.
6.1Mencari persamaan lokus yang memenuhi syarat:
a) jarak titik yang
bergerak dari suatu titik tetap
adalah malar.
b) nisbah
jarak titik yang
bergerak dari dua
titik
tetap
adalah malar.
6.2 Menyelesaikan masalah yang melibatkan lokus.
|
|
|
11.0
PEMBEZAAN
|
||||
BULAN
|
MINGGU
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
Murid akan dapat :
|
CATATAN
|
SEPT
|
32
|
1. Memahami dan menggunakan
konsep kecerunan bagi sesuatu
lengkung dan
pembezaan.
2.
Memahami dan
menggunakan konsep terbitan
pertama bagi fungsi polinomial untuk
menyelesaikan masalah.
|
1.1Menentukan
nilai sesuatu fungsi apabila pembolehubahnya menghampiri suatu nilai
tertentu.
1.2Mencari kecerunan
perentas yang
menghubungkan dua titik pada sesuatu lengkung.
1.3Mencari terbitan pertama sesuatu
fungsi
y =f (x) sebagai kecerunan
tangen
kepada graf tersebut.
1.4Mencari terbitan pertama
bagi polinomial
dengan menggunakan prinsip
pertama.
1.5Mendeduksikan
rumus terbitan pertama bagi
fungsi
y =axn secara aruhan.
2.1Menentukan terbitan
pertama bagi fungsi
y = axn dengan menggunakan rumus.
2.2Menentukan
nilai terbitan
pertama bagi
fungsi y = axn untuk nilai
x yang
diberi.
|
|
|
33
|
3.
Memahami
dan menggunakan konsep
nilai maksimum dan nilai minimum untuk menyelesaikan masalah.
4.Memahami dan
menggunakan konsep
kadar perubahan untuk menyelesaikan masalah.
|
3.1Menentukan titik pusingan
pada suatu lengkung.
3.2Menentukan sama
ada sesuatu titik pusingan
adalah titik maksimum atau titik minimum.
3.3 Menyelesaikan masalah yang melibatkan nilai maksimum atau nilai minimum
.
4.1Menentukan kadar perubahan bagi kuantiti yang
terhubung.
|
|
|
34
|
5. Memahami dan menggunakan
konsep perubahan
kecil dan penghampiran
untuk menyelesaikan masalah.
6. Memahami dan
menggunakan konsep
terbitan kedua
untuk
menyelesaikan masalah
|
5.1Menentukan
perubahan kecil untuk sesuatu kuantiti
5.2Menentukan
nilai hampir dengan menggunakan
pembezaan.
6.1Menentukan terbitan
kedua bagi fungsi
y = f (x) .
6.2Menentukan
sama ada
titik pusingan sesuatu
lengkung adalah maksimum atau minimum dengan
menggunakan terbitan kedua.
|
|
OKT
|
35
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN
|
||
NOV
|
41
|
PEPERIKSAAN
SPM
|
||
42
|
CUTI
AKHIR TAHUN
|
TicerEila@smkdpa-2013
No comments:
Post a Comment